tirsdag den 15. februar 2011

Tirsdag den 15. februar 2011.

Tirsdag den 15. februar 2011
Så er vi på vej igen. I dag fra Wellington til Kaikoura, en lille smuttur på knapt 230 km.
Vejret er dejligt solskin og noget lunere end i går. Først tager vi på byrundtur pr bus, det går noget hurtigere end på gåben, det testede vi i aftes. Wellington ligger i et utrolig kuperet områds. På hotellet lå receptionen på 5 sal, det var gadeplan på forsiden.....På bagsiden var endda parkeringskælder under også...... men ern utrolig flot udsigt fra værelset.
Vi gjorde dagens første stop ved parlamentet og den nye Sct. Paul Churtch. En meget smuk og enkelt kirke bygget i 1906. Altertavlen og alterdugen var fantastiske patchwork arbejder.

Derefter gik vi en tur rundt om Parlamentsbygningen. Normalt kan man komme på rundtur inde i bygningen, men den var lukket i dag pga et officielt besøg af Australiens premiereminister.

Vi gjorde også stop ved den gamle Sct. Pouls Kirke, en lille og hyggelig trækirke med nogle fantastiske glasmusaikker.
Næste stop var på Mount Victoria, ca 200 høj med et fantastisk vue ud over Wellington Byen ligger over op da bakkerne/bjergene, så man faktisk undres over der kan klistres huse fast på så stejle flader.
Sidste stop før færgen var på Te Papa. En slags nationalmuseun, men ikke kun med gamle ting. Her var en flot udstillig af dyrelivet, både nutidigt og af uddøde skabninger. Ligeledes så vi en udstilling om jordskælv, hvor man havde bygget et hus, der kunne efterligne et jordskælv. Temmelig skræmmende at se hvordan alting fløj rundt i ubestemmelig baner. Her fik vi også fortalt at byen Wellington faktisk ligger på en af brudlinierne mellem jordpladerne. det gør det endnu mere ufordtåeligt at nam "hænger" husene alle mulige og navnlige umulige steder...........
Nu er vi på vej fra Nordøen til Sydøen, en utrolig flot sejltur/gyngetur på ca 3 timer. Turen over Cook- Strædet kan være barsk, da man sejler på tværs af vindretningen og vinden ligesom suget gennem den smalle passage, men i dag var her stille og fredeligt, og smukt solskin. Færgen lægger til i Picton og derfra videre i bus til Kaikoura.

Efter yderligere ca 150 km ned langs østkysten af Sydøen i et fantastisk landskab med et enkelt fotostop ved nogle klippeformationer med en masse sæler, var vi fremme ved hotellet, og efter en "quik-vask" var det aftensmadtid. Alle var temmelig sultne , klokken viste tæt ved 21, men alle blev mætte. Jeg har sjældent set større portioner aftensmad, 300 g oksesteak med tilhørende pommes frites og salat. Tak for mad og godnat....